LRTV Swift

Sponsors evaluatie

Momenteel vinden er evaluatiegesprekken plaats met onze sponsors. Ook met onze hoofdsponsor Rabobank Leiden Katwijk. Een van de tegenprestaties is het aanleveren van leads. Dit zijn mensen die benaderd mogen worden door de Rabobank voor het eventueel afsluiten van een nieuwe hypotheekverstretrekking of voor een opening van een rekening van een bedrijf bij de Rabobank.  Als je je aanmeldt, wordt contact opgenomen door de Rabobank. Het verplicht je tot niets.Er is tot heden slechts één lead gemeld.  Het zou mooi zijn als op korte termijn er nog enkele leads gemeld kunnen worden. Voor meer info, mail email hidden; JavaScript is required

Gezocht een penningmeester voor onze vereniging

In de afgelopen bestuursvergadering heeft onze penningmeester Dick Tensen  aangeven zich niet herkiesbaar te stellen als penningmeester op de komende ALV. Na zo’n 20 jaar bestuurslidmaatschap, kunnen we dat alleen maar respecteren. We gaan hem op de ALV zeker in het zonnetje zetten.
Echter nu is er dus een vacature penningmeester. In het bestuur is gesproken dat het uitvoerende werk, zijnde de financiële administratie ook door een ander lid van de vereniging kan plaatsvinden. We gaan ons ook oriënteren over het uitbesteden van de financiële administratie. De functie penningmeester vraagt dan een ons inziens behapbare tijdsinvestering. Heb je interesse of wil je meer weten over de functie neem dan contact op met de voorzitter, Frans van Rijn, 06 20629634 of via email hidden; JavaScript is required Meld hem ook als je iemand wil tippen.

De laatste Solo digitaal

Een jaar of tien geleden was er een reclame op tv waarin iemand van een uitzendbureau in z’n eentje een hele bouwmarkt in bedrijf hield terwijl de rest van het personeel een dagje uit was vanwege het zoveeljarig bestaan.
Voor wie het nog niet door had: dat was niet echt. Je kunt niet in je eentje een hele bouwmarkt in de lucht houden. Je kunt ook niet in je eentje een hele vereniging laten draaien. Nu wil ik zeker niet pretenderen dat ik dat doe maar penningmeester + ledenadministratie + de Solo digitaal is gewoon te veel. Ik stop daarom met het maken van deze digitale Solo. Dat is geen makkelijke beslissing want ik besef dat het niet goed voor de vereniging is. Maar het is wel goed voor mijzelf. Dus als iemand vind dat er toch echt af en toe een digitaal clubblad moet verschijnen en dat op zich wil nemen: graag! Je hoeft er niet super digitaal voor te zijn en het kost je een paar keer per jaar een avond. Ik leg het je graag uit. En als je zelf betere ideeën hebt staan we daar natuurlijk altijd voor open.

Dick Tensen
email hidden; JavaScript is required

Lidmaatschap opzeggen?

Je Swift lidmaatschap wordt elk jaar automatisch verlengd.
Dus let op! Als je je Swift-lidmaatschap wilt opzeggen dan moet je dat vóór 31 december doen. Als je dat niet doet loopt ook je NTFU of KNWU lidmaatschap door in 2019. En dat betekent dat je automatisch ook lid van Swift blijft in het volgend jaar.

Dus opzeggen? Stuur een email naar email hidden; JavaScript is required. Vermeld alsjeblieft wel duidelijk je naam en je adres.

Barista bij Swift

Zondag 20 januari zal er bij Swift een echte barista komen om iedereen te voorzien van een gratis italiaanse koffie delicatesse. Deze zondag is de laatste swabocross van het seizoen 2018/2019 en het bestuur wil deze graag opluisteren met een activiteit. Vele vrijwilligers hebben het hele seizoen voor dag en dauw het parcours in orde gebracht voordat ze zelf konden racen. Voor deze vrijwilligers, alle deelnemers en de dappere toerders die in de winter gewoon hun rondje blijven rijden komt er een barista van Moving Coffee.
Moving Coffee zal aanwezig zijn tussen 11.30 en 13.00 dus ook voor onze wintertoerders is het mogelijk om na hun wintertocht op Swift te genieten van een lekkere koffie. Ook zonder fiets zijn jullie welkom maar als swift lid kan je natuurlijk ook altijd je mtb, gravelracers of cyclocrosser pakken en voor een keer een rondje met de deelnemers van de swabocross meeracen.
Dus zondag 20 januari een gratis italiaanse koffie specialiteit en in de verkoop appeltaart met slagroom tussen 11.30 en 13.00.
Tot dan
Het bestuur

Alpi 4000. Verslag van pittige ritje.

de handtekening

Na een lange reis met veel vertraging op de Duitse wegen kwamen we vrijdagavond tegen elf uur aan in Bormio, de startplaats van de Alp i4000. In Italië is men gewend om laat te eten dus het kostte weinig moeite om nog een pizza op de kop te tikken. De andere dag stond in het teken van de voorbereiding. Eerst de inschrijving, met handtekening op het deelnemersbord, daarna het goedkeuren van de fiets en vervolgens nog een briefing met alle details van de tocht. Dat de fiets werd goedgekeurd is mede te danken aan Thijs van Maia Mobility, een bedrijf dat allerlei soorten bijzondere fietsen verkoopt. Hij had voor mij nog een groot voorblad kunnen bestellen. Toen dat geplaatst was bleek dat ook mijn kleine blad moest worden vervangen en vervolgens ook nog de derailleur. Uiteindelijk was mijn fiets donderdag aan het einde van de middag rijklaar.
De start was zondag om 07.00 en omdat ik er al vroeg was stond ik in één van de eerste startgroepen. Job stond met zijn fiets even verderop klaar om het eerste deel van de eerste etappe mee te fietsen.

fiets goedgekeurd

Dat ging gelijk bergop. Job was sneller en stond boven te wachten toen ik aan kwam. Hij fietste terug om vervolgens met de auto naar Biella te gaan, mijn eerste geplande overnachting na 340 km. Ik moet eerst nog twee cols over waarbij in de afdaling mijn band lek bleek. Na een snelle vervanging kon ik verder.

De volgende twee etappes waren verdiende afdalingen waardoor het lekker opschoot. Door het hier en daar slechte wegdek brak vervolgens de steun van mijn verlichting. De losse lamp heb ik met tape vastgezet, maar hij werkte verder niet meer mee. Daardoor kon ik ook mijn gps niet meer opladen en moest die het verder doen op batterijen, waarvan ik gelukkig een flinke voorraad had meegenomen. Toen het donker werd moest ik het doen met mijn reservelamp, waarvan ik met enige moeite in het donker de batterijen moet wisselen. Ik had gerekend op een echt bed in de B&B van Job, maar de eigenaar eiste aankomst voor 00.00 uur en vertrek na 07.00. Zoveel slaap had ik voor de eerste nacht niet gepland. Ook kwam ik pas om 00.30 aan zodat ik mijn eerste nacht in een warme, luidruchtige en door muggen bevolkte slaapzaal moest doorbrengen. Toch nog een paar uur geslapen en om 06. 00 weer op de fiets voor een geplande 290 km met 3 cols. De eerste 100 km waren nog vlak en die werkte ik in 4 uur weg. Daarna tegenwind, warmte en een steile beklimming. Halverwege sloeg de kramp toe en moest ik diverse keren van de fiets. Het kostte al met al veel tijd. Halverwege de klim werd het iets minder stijl en tegen 17.00 was ik boven. Na de afdaling was er een stempelpost waar ik snel uitrekende dat de volgende etappe, over de Col de L’Iserand (2770 m) en de Col Petit Saint Bernard (2200 m) mij nog wel een uur of 8 zou kosten. En dat met mindere verlichting en slechte benen. Ik besloot mijn schema van 5 dagen te verlaten en over te stappen op het 6 dagen schema. Ik vond een hotel met bad waar ik de zware benen kon strekken. Na een goede nachtrust en een uitgebreid ontbijt kon ik om 06.00 vertrekken.

Het weer was aangenaam, de benen weer goed en ik zag het weer zitten. Ik trof een groepje Belgische fietsers die ook in het hotel hadden geslapen en gezamenlijk gingen wij van start.

lamp met tape vastgezet

1e nacht in Biella

Zij klommen (leeftijdsverschil) aanzienlijk sneller maar hadden wel vaker behoefte aan een pauze zodat we ongeveer gelijk aankwamen in Thuile. De laatste etappe van deze dag was 150 km naar Biella waar Job logeerde. Die had inmiddels zijn B&B eigenaar kunnen overtuigen dat ik een rustige slaper ben en ik kon nu wel op een normaal bed, zonder lawaai en muggen, slapen. Maar voor die tijd nog een klim van 30 km. Het was met de afdaling nog 40 km tot Biella en ik dacht om 22.00 aan te komen en zou dan met Job nog gaan eten. Na een paar steile km‘s zag ik een bord “Biella 25 km” Dat leek me wel wat. Toen het volgende bord “Biella 18 km” aangaf, rekende ik me al rijk. Een maaltijd om 21.00 lonkte. Ik fietste alleen de steile klim naar een dorpje waar een aantal fietsers zat uit te rusten. Ik kon geen bord “Biella” vinden en reed vervolgens fout. Een wandelaar vertelde me dat in het dorp de weg naar beneden naar Biella ging. Ik fietste terug en kwam een auto van de organisatie tegen die me de goede weg op stuurde. Ik kon nu niet meer de korte route naar Biella nemen en klom verder. Na enige tijd trof ik een Finse fietser die ik vroeg hoe ver het nog was (mijn GPS was door batterijgebrek gestopt). Hij verwachtte nog stijgende 10 km’s naar een geheime controle. Ik had die niet in mijn vizier, maar door zijn informatie kwam ik daar uiteindelijk toch aan. Ik was blij dat ik niet de snelle route naar Biella had genomen. Een gemiste controle betekend diskwalificatie. Uiteindelijk kwam ik pas om 22.30 aan waar Job stond te wachten. Na een snelle douche naar het restaurant, dat al aan het sluiten was. Helaas, dus toen maar een pizza in een snackbar. Daar troffen we ook de Belgen aan, waarmee ik afsprak om de volgende dag samen te vertrekken.

34°, voor mij te warm

voor hem te koud

Ik kon bij Job op een normaal bed slapen en vertrok 06.30 voor de volgende 130 km naar Pavia , een rit door het Po-dal, dus vlak, maar ook in de ochtend al heel warm. Na een koffiestop en vers water kwam ik om ongeveer 11.30 aan en trof daar de Belgische fietsers, die uitgebreid aan de pasta zaten. Ik ging erbij zitten en at een bordje mee. We vertrokken om 12.30 voor de volgende 110 km op het heetst van de dag. De Belgen deden wat ze gewend waren en al na 30 km zaten we aan de koffie. Daarna nog inkopen voor wat fruit en eten en weer een pauze. Dat schoot niet op en we waren pas om 18.00 in Piadena. Daar was het nog steeds warm. Ik wilde een bord pasta nuttigen voor de volgende 80 km, maar die was te droog en mijn lijf had er geen zin in. Ik kreeg het niet weg. Toen we om 19.00 vertrokken voor de rit naar Pieve zag ik het somber in. Niet eten, niet goed fietsen, maar dat viel reuze mee. Het was vlak, werd minder warm en de snelheid lag al snel weer rond de 30 km/u. Twee Belgische vrienden haakten af en de twee anderen verhoogden hun snelheid nog een beetje. Ik koos ervoor om met ze mee te gaan. Tegen de tijd dat het donker werd zette ik mijn (reserve) lamp aan en de 2 achterlichtjes. Die vreugde duurde niet lang. Een houten brug met ruimte tussen de planken zorgde ervoor dat de lamp los schoot en viel. Geen voorlicht meer. De Belgische vrienden waren doorgefietst en ik had de keus om even aan te zetten of te wachten op de andere twee. Ik koos voor de eerste optie en reed met enige moeite het gat dicht. Ik vertelde ze dat ik bij hen wilde blijven vanwege mijn ontbrekende voorlicht. Geen probleem en even na 22.00 kwamen we aan. Een prima locatie met veel fruit en pasta met veel saus. Dat ging er goed in. Goede douches maar alleen een slaapmatje in een heel warme sporthal. Ik probeerde het even buiten in mijn lakenzak, maar daar werd ik belaagd door de muggen. Dus toch maar naar binnen en min of meer geslapen tot 05.00. Ik wilde zodra het licht werd weer vertrekken om ervoor te zorgen dat ik voor donker binnen was op de laatste slaapplek. De eerste etappe van 86 km was vlak maar wel met veel onverharde fietspaden. In een bocht met los grind had ik mijn eerste en enige valpartij, gelukkig met lage snelheid. Het bleef bij een paar schaafwonden en ook de fiets overleefde de val. Rond 10.00 kwam ik aan en even na mij ook de Belgen. Om 11.00 vertrok ik voor de rit langs het Gardameer. Weer 86 km, maar nu met in de laatste 20 km een klim naar 1700 meter. Een aantal steile hellingen door prachtige gorges. Langs het Gardameer kwam ik door een groot aantal tunnels, de meeste verlicht of met openingen aan de zijkant. Op één na, waar ik plotseling in het donker fietste. Het achterlicht was aan en met mijn zaklampje kon ik de middenstreep in de gaten houden. Er was weinig verkeer, dus dit ook weer overleefd. Het werd weer heel warm en na een laatste paar klimmen bereikte ik om 15.30 Tremosine. Kort gegeten en gedronken en weer snel op de fiets voor de laatste etappe van deze dag, weer 80 km, nu met 2000 hoogtemeters. De eerste 10 km afdalen, daarna 30 km vlak, vervolgens 30 km klimmen naar 1000 meter en tot slot 10 km licht dalen. Zowaar onderweg een verfrissend regenbuitje en om 21.00 uur, net voor donker kwam ik aan in Spormaggiore. Gastvrije ontvangst op een sportcomplex, met goede douches en een warme luidruchtige slaapruimte. Ik zag onder een trap een stukje kunstgras, waar ik twee matjes, mijn lakenzak en mijn tas neerlegde. Zo was mijn slaapplek gereserveerd. Ik was niet de enige. Er waren nog 10 fietsers die mijn voorbeeld volgden. Eerst wat gegeten en gedronken en bijgepraat met de inmiddels aangekomen Belgische vrienden. Om 23.00 onder zeil met het plan om 05.00 te vertrekken. Zowaar heerlijk geslapen. Zo goed dat ik pas na vijven wakker schrok. Ik lag alleen.

Stelvio, 48 haarspelden

Snel aangekleed en naar de ontbijtzaal, waar ik een natte Belgische vriend aantrof. Hij was op het veld veld gaan liggen en om 04.00 gewekt door de sproei installatie. Vertrek om 5.30 voor de laatste rit. Twee etappes, de eerste van 110 km met 2000 hoogtemeters met het laatste deel van 40 km licht stijgend over de mooie fietspaden door de boomgaarden in Zuid Tirol. Aankomst 12.00, met ook nu weer prima voorzieningen. Een bord pasta, water en vruchtensap, en een salade buffet. Om 13.00 uur ben ik vertrokken voor de laatste en zwaarste etappe over de beruchte Stelvio, een klim van 20 km met een hoogteverschil van 1900 meter en daarin 48 haarspeldbochten. Een gemiddeld stijgingspercentage van 9% met soms stukken van 10 en 11%. Met eigen gewicht, 2 volle bidons, fiets met tasjes moest ik toch bijna 100 kg omhoog brengen. Met zware benen, een koffiestop halverwege en een snelheid van 5 à 6 km per uur duurde deze etappe iets meer dan 6 uur, waarvan iets meer dan 4 uur op de klim naar de Stelvio. Toen ik om 18.20 boven was op 2760 meter, was de zon verdwenen en de temperatuur behoorlijk gedaald. Met extra shirt en armstukken aan begon ik aan de laatste afdaling. Helaas had ik mijn Stelvio 48 haarspelden tunnel langs Gardameer Pasta voor de Stelvio Gardameer Stelvio bedwongen winterhandschoenen niet mee en met koude vingers is het lastig remmen. Daarom een voorzichtige afdaling van 20 km naar de finish in Bormio, waar Job al een paar uur stond te wachten. Voldaan en vermoeid, maar na een frisse douche weer opgeknapt, kon ik mijn handtekening op het finishbord zetten.

de Stelvio bedwongen

Zaterdag en zondag had ik nog wat last van stramme spieren, maar daarna was alles weer normaal. Mijn lichaamsgewicht is tijdens de tocht niet afgenomen, maar na een dag of wat was ik toch nog 3 kilo kwijt. Dat heb ik vaker gehad na een lange tocht. Volgens voedingsdeskundigen heb ik tijdens de tocht vooraden opgeslagen die na afloop gebruikt worden voor het herstel.

Alpi 4000 is een tocht van 1520 km en 21160 hoogtemeters. Voor de kenners: 4 x de Marmotte en twee rondjes Zuiderzee in 6 dagen. Totale tijd: iets meer dan 130 uur, 10 uur onder de limiet. Elke dag minstens 16 uur op de fiets. Als ik de tijd van slapen, fietsongemak en pauzeren in mindering breng, heb ik in de 6 dagen 70 uur op de fiets gezeten. Dat komt op een gemiddelde snelheid van bijna 22 km/u. Toch niet gek voor een heer op leeftijd.

Harry Tuinhof

Swift Marktplaats voor een Handbike

Door fietsers Voor fietsers dat is het motto!

Zaterdag 9 februari organiseren de Swift Ladies een Swift Marktplaats van 10 tot 13 uur

Wat houdt dit in?

Op deze dag kun je fietsspullen verkopen en natuurlijk kun je deze ook kopen. Je kunt een hele of een halve tafel reserveren en je eigen spullen verkopen of je doneert ze en wij verkopen ze. We zullen zorgen voor wat aankleding , letterlijk en figuurlijk. Dus je kunt wat lekkers eten en drinken. De sportzaak Van Bemmelen zal waarschijnlijk met wat kleding staan. We staan nog open voor meer ideeën dus wie weet. De opbrengst van deze dag gaat naar de commissie ‘Aangepast fietsen’ die een lang gekoesterde wens heeft om een (tweedehands) handbike aan te schaffen. Kosten 500 euro!

Wat vragen wij?

We willen graag iedereen oproepen mee te helpen. Dit kan in de vorm van een taart bakken, kleding of fietsspullen doneren die nog in goede staat zijn, willen helpen op de dag zelf en natuurlijk ook spullen kopen. Het zou toch mooi zijn om als we die 500 euro gaan halen!

Hoe aanmelden/doneren?

Je kunt je aanmelden via email hidden; JavaScript is required. Wil je dan aangeven wat je wil doen en als je andere ideeën hebt, zijn die natuurlijk ook welkom. Als je een halve of hele tafel wil reserveren vragen we daar € 7,50 respectievelijk €5 euro voor hetgeen naar het goede doel gaat. In januari zal er in het clubhuis een doos klaar staan waarin je verkoopbare spullen in kunt doen.

We maken er een leuke en gezellige ochtend van.

Swift Ladies commissie
Gwen van der Ven, Marian Lucas, Inge Oudshoorn en Patricia van Velsen

SWABO-Cross-Competitie

Swabo-Cross-Competitie 2018-2019

De Cross-Competitie is al weer in volle gang en dit seizoen stonden al veel deelnemers aan de start die leuke wedstrijden lieten zien. Na 7 wedstrijden zijn: Pepijn van Varik, Jacco van Utrecht en Martijn Weeber leider in hun categorie.

Omdat het verzamelen van de uitslagen voor het klassement en deze op Mylaps te publiceren enigszins stagneert, is Jan Hoogendoorn zo vriendelijk om na afloop van de wedstrijden de uitslagen te noteren en het klassement op te maken zodat jullie via de UR Klassement Swabo-Cross toch snel op de hoogte zijn van jullie plek in het klassement. Dank aan Jan natuurlijk.

Er zijn als het weer het toelaat nog 8 wedstrijden te rijden en wel op de volgende data (Zondag 23 december: geen competitie i.v.m. CK’s Avanti en Swift).

  1. Zondag 02 december: Lisse
  2. Zondag 09 december: Alphen
  3. Zondag 16 december: Leiden
  4. Zondag 30 december: Lisse
  5. Zondag 6 januari: Leiden
  6. Zondag 13 januari: Lisse
  7. Zondag 20 januari: Leiden
  8. Zondag 27 januari: Lisse

Mini Cyclo-Cross Competitie

Ook dit jaar is er een Mini Cyclo-Cross Competitie in onze regio. Dit zijn laagdrempelige wedstrijden die veldrijders de kans geven om naast hun training ook enkele wedstrijden te rijden. De wedstrijden zijn voor iedereen toegankelijk en het plezier van de sport staat voorop. Voor alle deelnemers die minstens de helft van de zes wedstrijden hebben gereden is er aan het eind een beker.

Inschrijven
Je moet je vooraf inschrijven om mee te kunnen fietsen. Dit doe je door een mail te sturen naar Greet met een melding van deelname en ev. transpondernummer. Er is geen inschrijfgeldEen licentie of basislidmaatschap is wel nodig.

Renners dienen zich op de dag zelf voor iedere wedstrijd te melden, en een rugnummer op te halen, welke na afloop van de wedstrijd direct weer wordt ingeleverd.

Indeling
De renners(sters) worden ingedeeld volgens de gebruikelijke categorie indeling.  

Fietsen
Toegestaan zijn: veldfietsen met een klassiek- of een mountainbike stuur of mountainbikes (zonder gemonteerde bar-ends).

Ook de verzetten moeten conform de KNWU regels worden nageleefd. Dit geldt niet voor mountainbikes. Een transponder is niet verplicht.

Promoveren
Net als bij de MWW kunnen kinderen promoveren, na 3x top 5 incl. minimaal 1x winst. Promoveren is verplicht. Je kind kan 1x promoveren. Twee categorieën hoger rijden is echter niet verstandig en daarom niet mogelijk. Mocht je kind 2x promoveren (dan zijn er al minimaal zes wedstrijden gereden) dan stopt de deelname.

 

Wedstrijdoverzicht MCC 2017-2018

Za / zo Datum Starttijd Vereniging
Zaterdag 17 november 12.00 uur De Pedaalridders (wedstrijd bij Ahoy)
Zaterdag 24 november 11.00 uur MTB De Spartaan
Zaterdag 1 december 11.00 uur Wielrenclub de Waardrenner
Zondag 9 december 12.00 uur WV Avanti
Zondag 16 december 11.00 uur Westland Wil Vooruit
Zaterdag 22 december 12.00 uur Swift
Zaterdag 5 januari 11.00 uur RWC Ahoy
Zaterdag 12 januari 11.00 uur GRTC Excelsior

Routebeschrijvingen zijn te vinden op: www.zuidholland-knwu.nl

Swabo-Cross/Tomas Kopecky

Nieuws van het Crossfront.

Afgelopen zondag was het weer crossen wat de klok sloeg. Het was al de vierde rit in onze de Swabo-Cross-Competitie en in Rosmalen werd het EK-Veldrijden gehouden waar onze Tomas Kopecky, dit jaar voor het eerst uitkomend in de categorie Beloften-mannen (renners onder de 23), ondanks een lekke band, toch nog op een verdienstelijke 30e plaats eindigde.

Wat de Swabo-Cross-Competitie betreft; het was al de 4e wedstrijd die evenals de vorige drie weer onder prachtige omstandigheden werd verreden. Omdat iedereen graag wil weten hoe het klassement er uit ziet (het online zetten op Mylaps heeft toch wat voeten in aarde) hierbij een link naar het klassement dat door Jan Hoogendoorn is aangemaakt. De URL is Klassement Swabo-Cross

 

Tomas in aktie in Rosmalen. Foto: Gert Arkensteijn

Clinic veldrijden gaat helaas niet door

Beste dames

Zoals aan gegeven in de nieuwsbrief zou er op 27 oktober een veldrij-clinic worden georganiseerd.

Helaas is het niet gelukt om dit te realiseren.

We proberen het als nog op een ander tijdstip en houden jullie hiervan op de hoogte.

Je kunt wel mee doen met de Start to mountainbike, voor meer informatie:  https://swift-leiden.nl/agenda/start2mtb-bij-swift/

 

Ladies commissie Swift