LRTV Swift

Rondje Markermeer zaterdag 27 augustus.

Op zaterdag 27 augustus organiseert Swift de XL toertocht Rondje Markermeer voor de Speedtoer en voor alle andere belangstellenden. De afstand bedraagt 260 km. Het vertrek is om 8.00 uur vanaf het clubhuis. Onderweg zijn er drie rustpunten gepland (op 75 km, 140 km en 200 km). Er wordt gereden en groupe in een gestaag ​tempo, waarbij aangestuurd wordt op een gemiddelde snelheid van circa 30/31 km per uur.

Vanaf het clubhuis rijden we via Hoogmade en Woubrugge naar Ter Aar. Daar gaan we linksaf langs het Aarkanaal en het Amstel-Drechtkanaal richting Uithoorn. Tot zover voor velen waarschijnlijk bekend terrein. Via Nes aan de Amstel volgen we hierna de Amstel tot aan hartje Amsterdam. Via de Ringdijk komen we aan bij het Amsterdam-Rijnkanaal al waar we daadwerkelijk starten met ons rondje om het Markermeer. Na het passeren van de plaatsjes Durgerdam en Uitdam bereiken we na 75 km Monnickendam. Hier nemen we een binnendoor weggetje langs de haven en houden we bij Brasserie de Waegh onze eerste koffiestop.

Na de rust gaan we op naar Volendam. Daar rijden we over de dijk met de vele terrasjes en souvenirwinkeltjes (let op; hier kan het erg druk zijn!) verder naar Edam, Schardam en Scharwoude. Via het mooie plaatsje Hoorn rijden we dan naar Enkhuizen alwaar we het Markermeer oversteken via de Houtribdijk, een dam met een lengte van bijna 27 km. Halverwege de Houtribdijk ligt op 140 km onze volgende koffiestop bij het Roadhouse Checkpoint Charlie .

Na de lunch vervolgen we onze route via de Houtribdijk en bereiken bij Lelystad de overkant van het Markermeer. Langs de Oostvaardersplassen is het vervolgens recht toe recht aan tot aan het Almeerderstrand. Met de wind op kop kan dit best een pittig stukje zijn. Na het Almeerderstrand rijden we via Muiderberg naar het pittoreske Muiden. Bij Café Ome Ko , tegenover de sluis en met zicht op het Muiderslot, hebben we hier op 200 km onze derde en laatste tussenstop.

Daarna is het nog een klein stukje tot aan het begin van ons rondje en rijden we via Amsterdam, Nes aan de Amstel, Uithoorn, Ter Aar, Woubrugge en Hoogmade in principe dezelfde weg weer terug naar ons clubhuis. Daar aangekomen hebben we dan aan het eind van de dag zo’n 260 km op de teller staan.

Er hebben zich voor deze tocht inmiddels een paar dappere vrijwilligers aangemeld voor de navigatie en het voorrijden maar extra hulp hierbij is natuurlijk altijd welkom! Het uitgangspunt wat betreft de snelheid is over de gehele dag genomen een gemiddelde van 30/31 km per uur. Het is zeker niet de bedoeling om de groep te laten breken dus houdt goed rekening met elkaar. ​

Voor de volledigheid kan je de route ook terugvinden op Strava ( https://www.strava.com/routes/20349594 ). Met dank aan RAX voor het ontwerp van deze route en aan de vrijwilligers van dienst voor het mogelijk maken van deze nieuwe editie. Graag allen tot ziens aan het vertrek! Het clubhuis is dan open vanaf 7.30 uur.

Namens de Toercommissie, Henk Kern

Voor de volledigheid is er ook een gpx bestand van de route beschikbaar (zie bijlage) en kan je de route ook terugvinden op Strava ( https://www.strava.com/routes/20349594 ). Met dank aan RAX voor het ontwerp van deze route en aan de vrijwilligers van dienst voor het mogelijk maken van deze nieuwe editie. Graag allen tot ziens aan het vertrek! Het clubhuis is dan open vanaf 7.30 uur. Namens de Toercommissie, Henk Kern

tempo, waarbij aangestuurd wordt op een gemiddelde snelheid van circa 30/31 km per uur. Vanaf het clubhuis rijden we via Hoogmade en Woubrugge naar Ter Aar. Daar gaan we linksaf langs het Aarkanaal en het Amstel-Drechtkanaal richting Uithoorn. Tot zover voor velen waarschijnlijk bekend terrein. Via Nes aan de Amstel volgen we hierna de Amstel tot aan hartje Amsterdam. Via de Ringdijk komen we aan bij het Amsterdam-Rijnkanaal al waar we daadwerkelijk starten met ons rondje om het Markermeer. Na het passeren van de plaatsjes Durgerdam en Uitdam bereiken we na 75 km Monnickendam. Hier nemen we een binnendoor weggetje langs de haven en houden we bij Brasserie de Waegh onze eerste koffiestop. Na de rust gaan we op naar Volendam. Daar rijden we over de dijk met de vele terrasjes en souvenirwinkeltjes (let op; hier kan het erg druk zijn!) verder naar Edam, Schardam en Scharwoude. Via het mooie plaatsje Hoorn rijden we dan naar Enkhuizen alwaar we het Markermeer oversteken via de Houtribdijk, een dam met een lengte van bijna 27 km. Halverwege de Houtribdijk ligt op 140 km onze volgende koffiestop bij het Roadhouse Checkpoint Charlie . Na de lunch vervolgen we onze route via de Houtribdijk en bereiken bij Lelystad de overkant van het Markermeer. Langs de Oostvaardersplassen is het vervolgens recht toe recht aan tot aan het Almeerderstrand. Met de wind op kop kan dit best een pittig stukje zijn. Na het Almeerderstrand rijden we via Muiderberg naar het pittoreske Muiden. Bij Café Ome Ko , tegenover de sluis en met zicht op het Muiderslot, hebben we hier op 200 km onze derde en laatste tussenstop. Daarna is het nog een klein stukje tot aan het begin van ons rondje en rijden we via Amsterdam, Nes aan de Amstel, Uithoorn, Ter Aar, Woubrugge en Hoogmade in principe dezelfde weg weer terug naar ons clubhuis. Daar aangekomen hebben we dan aan het eind van de dag zo’n 260 km op de teller staan. Er hebben zich voor deze tocht inmiddels een paar dappere vrijwilligers aangemeld voor de navigatie en het voorrijden maar extra hulp hierbij is natuurlijk altijd welkom! Het uitgangspunt wat betreft de snelheid is over de gehele dag genomen een gemiddelde van 30/31 km per uur. Het is zeker niet de bedoeling om de groep te laten breken dus houdt goed rekening met elkaar. ​Voor de volledigheid is er ook een gpx bestand van de route beschikbaar (zie bijlage) en kan je de route ook terugvinden op Strava ( https://www.strava.com/routes/20349594 ). Met dank aan RAX voor het ontwerp van deze route en aan de vrijwilligers van dienst voor het mogelijk maken van deze nieuwe editie. Graag allen tot ziens aan het vertrek! Het clubhuis is dan open vanaf 7.30 uur. Namens de Toercommissie, Henk Kern

Koers training van Swabo ladies trainer

Hey, op woensdag 3&10 augustus zijn er open (swabo) trainingen op het parcours van Swift. De trainingen zijn in basis voor de wedstrijdrensters van de 3 swabo verenigingen, maar alle vrouwelijke wielrenners vanaf 16jaar zijn welkom. Dus neem vooral je fietsmaatjes mee. Je hoeft geen lid te zijn van een vereniging of ervaring te hebben met wedstrijdwielrennen. De trainingen worden gegeven door Roemer en zijn onderdeel van zijn knwu opleiding tot trainer niveau 3.De trainingen starten om 19.00 en duren 1,5-2uur. Denk eraan om lichtjes mee te nemen als je daarna nog naar huis gaat fietsen💡.Aanmelden is niet verplicht, maar het is fijn als je aan mij of Roemer laat weten dat je komt.Als je nog vragen hebt laat het vooral weten, en hopelijk tot volgende week woensdag👋 Groetjes, Miranda

Je kunt je aanmelden bij ladies@swift-leiden-nl

Regenachtige ZOMOCO

Regenachtige ZOMOCO-wedstrijd

Afgelopen zondag 31 juli was er weer een wedstrijd van de ZOMOCO-reeks en dit maal op ons parcours. Echter door het miezerige weer was de opkomst niet zo groot te noemen; maar dat nam niet weg dat de wedstrijd er niet minder spannend om was. Bij de A-categorie reden Tim Christen van Swift en Boy Rueck (staat eerste in het algemeen klassement van de ZOMOCO) weg van de groep en spurten om de overwinning die naar Swift-renner Tim ging. Voor de uitslag zie ZOMOCO

Bij de B-categorie waren voortdurend ontsnappingen die echter steeds teniet werden gedaan en zo eindigde de wedstrijd in een eindspurt van het niet al te grote peloton die gewonnen werd door Tom Landsbergen voor Casper Heerschap en Wouter Ketting. Voor de uitslag zie ZOMOCO

Di-Av-Comp 19 juli Afgelast

Di-Av-Competitie 19 juli afgelast

Vanwege de extreme temperaturen die ook nog morgenavond zullen optreden, heeft de Rencommissie besloten dat de Di-Av-Competitie van 19 juli niet doorgaat.

Namens de Rencommissie, Hans Egberts

In herinnering aan Ruud Dobbelaar (1956-2022)

 Als op een late zaterdagavond rond een uur of elf bij ons de telefoon overging, dan kon dat maar één iemand zijn: “Ha-aha Ellen,.. Ruud hier,.. is Henk daar?..”. Vervolgens zaten we zo een half uur te kletsen over de gekke dingen die Ruud onlangs weer had meegemaakt, en over de mogelijkheden om vanavond dan misschien niet, maar een dezer dagen zeker wel, weer eens iets af te spreken. In de stad, in de kroeg, op de fiets, bij de sportclub, op het strand, maakt niet uit wat. Het praten over die plannetjes van ons was al de beste pret. Eerlijk gezegd bleef het hier vaak bij. Want van al deze veelbelovende voornemens kwam zelden iets terecht. Dat wisten we eigenlijk ook wel maar dat gaf toch helemaal niks. Alleen al de gedachte eraan en het gesprek erover waren voldoende om een jarenlange vriendschapsband in stand te houden. Dat was Ruud, hij liet nooit na om je op te bellen. 

Zo was het ook toen we beiden als wielrenners van Swift nog actief waren met open wedstrijden rijden, meestal ergens achterin het peloton. Elk jaar zeiden we tegen elkaar: “volgend jaar gaat het gebeuren!” We zagen dan de hele seizoensopbouw al voor ons, met inbegrip van de trainingsschema’s, hoogtestage, periodisering, wedstrijdprogrammering en fietsvakantie ter onderbreking. In de praktijk kwam er natuurlijk altijd weer van alles tussen. Evengoed hielden we vol die verhalen te verzinnen en erin te geloven. Dat was Ruud, een man van verhalen. 

Doppie, eeuwig rechtenstudent en schrijver van stukjes in de krant, hartstochtelijk beoefenaar van allerhande denk- en duursporten, en een onverbeterlijke levensgenieter.

Doppie, de kampioen van het laatste wiel, die ervan genoot om elke ronde weer als zodanig omgeroepen te worden. Doppie, toen hij die ene keer dat hij in de wedstrijd vooruit zat, uit de koers werd genomen omdat de jury ervan uitging dat hij al gedubbeld moest zijn.

Doppie, die in plaats van boos te worden hierover er smakelijk om kon lachen, en het verhaal ook gretig verder vertelde. Doppie, die als een van de eersten op fietsverkenning ging in Oost-Europa, dwars door het Tatragebergte nog voordat de Muur was gevallen.

Doppie, die zijn horizon nog verder verbreedde door ook ondeugende spelletjesavonden te organiseren, maar daarbij niemand tekort deed.

Doppie, van wie ooit werd beweerd dat hij om goed voor de dag te komen tijdens de clubtijdrit een brommertje geregeld zou hebben als gangmaker, wat niet het geval was. Maar hij liet het zo, omdat deze mythe een extra glans gaf aan de werkelijkheid.

Dat was Doppie, de held van zijn eigen avonturenroman. 

De laatste jaren zagen we elkaar steeds minder maar de verhalen bleven. Afspraken kwamen er meestal niet van maar om de paar weken zaten we aan de telefoon. Ruud praatte graag en je zag zijn pretoogjes en onverwoestbare glimlach aan de andere kant van de lijn. Zo hebben we elkaar meer dan vijfenveertig jaar gevoed met vrolijke fantasie en fijn gezelschap. Ik zal zijn belletje gaan missen. Ruud was voor mij een levende legende. Maar nu hij er niet meer is, leeft de legende voort. Want dat was én blijft, Ruud Dobbelaar. 

Zie ook op de website: 

Swift neem afscheid van Ruud Dobbelaar op 9 mei 2022 te Oegstgeest

Henk Kern, Leiden mei 2022

Met de Speedtoer fietsreis naar de Franse bergen

Het begint op Swift al een mooie traditie te worden. In juni trekken verschillende groepen toerders erop uit om samen een weekje te gaan fietsen in verre oorden. Of althans een flink eindje van huis in een omgeving die nu eens iets heel anders heeft te bieden dan de ons zo vertrouwde straffe wind over de polders. Zo gingen afgelopen maand acht Speedtoerders voor het zoveelste jaar op rij met een huurbus op pad voor een fietsavondtuur in Franse bergstreken. Ditmaal met een dubbele bestemming: eerst drie dagen opbouwen in de Cevennen, daarna drie dagen pieken op en om de Mont Ventoux.

We zaten in het zuiden van het grillige heuvelland van de Cevennen, in het kleine plaatsje Alzon te gast in een zeer eenvoudige Gîte Le Colombier maar met een bijzonder goede en voedzame keuken. Ons verblijf daar draaide om het narijden van de Ronde van de Mont Aigoual, de legendarische koers die 45 jaar geleden de basis vormde van het nog veel legendarischer boek De renner van Tim Krabbé. Het toeval wilde dat één dag eerder de auteur ook zelf op tachtigjarige leeftijd nog eenmaal deze lange en taaie rit had volbracht. Maar er viel meer te beleven. Zo wachtte ons meteen de eerste dag een verassing in de vorm van de venijnige Col de la Lusette, naar verluidt de zwaarste klim in de regio.

Tijd om over te steken dwars door het Rhonedal naar de vooruit geschoven Mont Ventoux aan de westflank van de Alpen. Logeren aan de voet van de klim in Hôtel La Garance te Bédoin. Hier kom je terecht in een bedevaartsoord van wielrenners. Echte renners, de wannebe’s, de e-bikers, allemaal zwoegen ze op en af de kale berg in de hoop op…, ja wat eigenlijk? Ook Speedtoer heeft zich vol overgave in deze mêlee gestort, en ieder heeft er op zijn eigen wijze een verlossing gevonden. Hierbij verdienen het gekste en het oudste lid van ons gezelschap een speciale vermelding door tezamen op één dag de berg van drie kanten te nemen en zich hiermee te hebben geschaard in het fameuze gezelschap van de Cinglés du Ventoux. Maar ook de anderen hebben zich uitstekend vermaakt, met nog eens een rondje langs de Nesque of achter de berg langs over Suzette.

Wat een weelde, wat een zomer, wat een prachtige bergen! Dit is het ultieme fietsen, zonder ongevallen en zonder wanklanken maar met een heleboel inspanning, zweet en genot na afloop, om dankbaar op terug te kijken onderweg naar huis.

Namens uw Speedtoeroperator van Swift

Een fietsbril op sterkte; wat is er allemaal mogelijk?

Steeds meer fietsers kiezen voor hun fietsbril om deze op sterkte te laten maken. Want naast het feit dat een fietsbril je bescherming biedt tegen UV, wind, regen en insectjes biedt het natuurlijk ook perfect zicht. Tegenwoordig kunnen we met de nieuwste technieken zelfs de meest gekromde monturen voorzien van glazen op sterkte met behulp van gekromde glazen. Maar het is ook mogelijk om een bril met glazen op sterkte te voorzien van een meer traditionele “inzetclip”. Er zijn verschillende manieren om een fietsbril te voorzien van glazen op sterkte en we laten ze graag de revue passeren.

In zijn algemeenheid moet gezegd worden dat het niet uitmaakt of je glazen nodig hebt voor alleen veraf (enkelvoudige glazen) of glazen voor veraf én dichtbij (multifocale glazen). In alle typen brillen kunnen tegenwoordig zowel enkelvoudig als multifocale glazen geslepen worden. Zelfs de meest gekromde monturen kunnen worden voorzien van multifocaal glas.

We praten bij het voorzien van glazen van een bril over glazen; dit is technisch niet juist. Waar vroeger veel brillen werden voorzien van glazen van echt glas worden tegenwoordig alle glazen gemaakt van kunststof.  In de keuze voor materiaal voor een fietsbril kiezen we altijd voor het onbreekbare Polycarbonaat. Dit glas is extreem stevig en het lichtste materiaal voor fietsbrillen.

Er zijn drie verschillende manieren om een bril van glazen op sterkte te voorzien.

  1. Met behulp van een inzetclip

De meeste wat grotere shieldbrillen kunnen we voorzien van een clip die aan de achterzijde van de shield wordt geplaatst. In de clip worden de glazen op sterkte geslepen. De clip is over het algemeen wat kleiner dan een traditionele bril en om deze reden kunnen we ook extreem hoge sterktes in de clip inslijpen. De clip is per merk onderling uitwisselbaar waardoor je meerdere brillen makkelijk kunt voorzien van glazen op sterkte. Een nadeel van de clip is dat het lastiger is om de bril schoon te maken. Bovendien kan er bij slecht weer regendruppels tussen de clip en de shield komen

Voordelen inzetclip:

+ Kan met hoge sterktes

+ Relatief goedkoop

+ Toepasbaar op de wat grotere shieldbrillen

Nadelen inzetclip:

– Geeft een iets beperkt gezichtsveld

– Regen en vuil kan tussen de clip en de shield komen

Een greep uit de shieldbrillen die met behulp van een clip op sterkte te maken zijn:

Rudy Project Cutline

Julbo Ultimate

SpecialSpex Cadence

2. Het compleet verglazen van een complete bril

Tegenwoordig is er een ruime keuze aan monturen die met speciale slijptechnieken volledig te zijn voorzien van glazen op sterkte. De glazen kun je zelfs zelf samenstellen zodat je je eigen kleuren kan kiezen. Tevens zijn de glazen te voorzien van speciale coatings die ervoor zorgen dat de bril kraswerend is en niet beslaat. De brillenglazen zijn op sterkte te maken voor sterktes tussen de +4.00Dpt en -6.00Dpt. Ook voor deze glazen is multifocaal mogelijk.

Voordelen compleet verglazen

+ Je kunt de bril volledig zelf samenstellen

+ Ruime keuze aan monturen

+ Geen gezichtsveld beperkingen

Nadelen compleet verglazen

– Niet geschikt voor extreem hoge sterktes

Een greep uit de brillen die volledig verglaasd kunnen worden.

Rudy Project Rydon

Oakley Flak 2.0

Specialspex Gurney

3. Het verglazen van shieldbrillen in de shield

Een revolutionaire techniek op het gebied van fietsbrillen op sterkte is het voorzien van een shieldbril met glazen op sterkte in de shield. Er wordt een vorm uit de shield gefreesd en daarvoor in de plaats kom het glas op sterkte. De kleur van het glas op sterkte matched exact de kleur van de shield, dus aan de voorzijde zie je nauwelijks dat er een glas in is geslepen. Met deze techniek is het mogelijk om zelfs de grootste shieldbrillen te voorzien van glazen op sterkte, zonder inzetclip. Helaas is het alleen nog beschikbaar voor lage sterktes maar het is weer wel mogelijk om dit ook met multifocale glazen te voorzien.

Voordelen van het verglazen van een shieldbril:

+ Kan met grote shieldbrillen, dus biedt veel bescherming

+ Revolutionaire techniek

Nadelen voorzien van glazen van een shieldbril

– Kan alleen met lage sterktes 

– Relatief duur

Een greep uit de brillen waarvan de glazen op sterkte in de shield kunnen worden geslepen.

Oakley Radar EV Path

Julbo Rush

Julbo Ultimate

Kortom, tegenwoordig is er een hoop techniek beschikbaar om jou de ultieme fietsrit te bezorgen met een fietsbril op sterkte! Bij SpecialSpex werkt een team van opticiens en optometristen om jou aan de beste bril te helpen. We geven je graag op maat advies op maat, passend bij jouw behoeftes.

Fietspompenaktie 24 juli 2022

In het voorjaar heeft onze sponsor BBB Cycling een 16-tal fietspompen ter beschikking gesteld voor de toerleden die na de toertochten op de zondagochtend nog even terugkeren naar het clubhuis voor een drankje en een praatje. Vanaf de eerste zondag van maart is er een lijst opgemaakt van de eerste 8 toerfietsers en de eerste 8 speedtoer deelnemers die zich na afloop van de zondagse rit melden in het clubhuis. Als je 10 keer op de zondagochtend een van die eerste 8 deelnemers bent, dan krijg je namens BBB Cycling een mooi fietspomp overhandigd. Inmiddels zijn we ruim vier maanden verder en wordt het tijd om de eerste fietspompen te gaan uitreiken.

En dat betekent dat voorafgaande aan de Speedtoerrit om 08:30 uur en de Toerrit om 09:00 uur op zondag 24 juli de eerste fietspompen worden uitgereikt aan de leden door een afvaardiging van BBB Cycling in samenspraak met het bestuur van LRTV Swift.

Zorg dus dat je aanwezig bent op zondag 24 Juli als je in aanmerking komt  voor zo’n mooie gele fietspomp.

Namens de toercommissie,

Leo van Leeuwen

Weekend Winterswijk 10,11 en 12 Juni 2022

Onderweg rondom Winterswijk en voor het hotel vlak voor het vertrek van de zaterdagrit richting het Duitse Coesfeld.

Na 3 jaar werd het eindelijk tijd voor onze weekendje Winterswijk. Drie keer uitgesteld door Corona maar de vierde keer was het dan eindelijk raak. In de vroege ochtend van vrijdag 10 juni verzamelden we bij het clubhuis van Swift voor een autoritje van 170 km richting Winterswijk. 

Na ontvangst met koffie en appelgebak was het omkleden voor ons eerste ritje richting Montferland met onderweg de “Muur van Zeddam” , de Peeskesweg en de Mengelenberg.  Zaterdag was het tijd voor een ritje richting het Duitse Coesfeld en zondagochtend sloten we af met een rondje Achterhoek.

Met prachtig fietsweer ( 20-22 graden), mooie en rustige routes en een heel gezellige groep was dit een zeer geslaagd weekend.

Op naar 2023!

LRTV Swift en de Special Olympics

Wij willen beginnen met de conclusie: het was een fantastische belevenis in een zeer groot en al even fantastisch sportevenement. Onze wielrenners Casper, Eveline, Eric, Jasper, Lucas en Rick, hebben genoten, plezier gehad en hun stinkende best gedaan zo hard mogelijk hun wedstrijden te rijden.


Vanaf vrijdag 10 juni tot en met zondag 12 juni 2022 hebben 6 renners van het aangepast wielrennen deelgenomen aan de Special Olympics in Twente. De Special Olympics Nationale Spelen is een twee jaarlijks groots sportfestijn voor sporters met een verstandelijke of emotionele beperking. Dit jaar in handen van de Twentse organisatie die met ruim 2.800 vrijwilligers actief was. Enschede was de centrale plaats met het olympisch dorp waar alle deelnemers overnachten. Elke ploeg kreeg een eigen begeleider vanuit de organisatie toegewezen. Onze begeleider bleef het hele weekend bij ons. De meer dan twintig verschillende sportevenementen werden in verschillende gemeentes van Twente georganiseerd. Er waren in totaal ruim 2.300 sporters en 700 coaches en begeleiders. Wij sliepen in Enschede in het tentenkamp van het Olympisch dorp. Het wielrentoernooi was in Oldenzaal en werd georganiseerd door de Oldenzaalse Wieler Club.

Vrijdag stond in het teken van de opening van de Special Olympics in het Fanny Blankers-Koenstadion in Hengelo. Er werd een grote show gepresenteerd met een parade van de atleten. Het olympisch vuur werd ontstoken door een atleet samen met mr. Pieter van Vollenhove. We vonden het geweldig het stadion in te lopen en toegejuicht te worden door duizenden toeschouwers. 

Zaterdag waren er eerst divisioning wedstrijden. Met deze wedstrijden word je ingedeeld in groepen van ongeveer gelijke sterkte. In de loop van de middag was al de eerste echte wedstrijd. Een tijdrit over 2,5 kilometer. Deze wordt door alle deelnemers die wielrennen afgelegd. Hier werd in hun categorie door Rick en Casper het goud binnengehaald en door Jasper het zilver. 

Gelukkig is er bij elke wedstrijd voor elke deelnemer die geen goud, zilver of brons haalt ook een prijs.

In de avond was het groot feest in het Olympisch dorp. Met liveoptreden van verschillende Nederlandstalige artiesten. Dat viel bij velen in de smaak. Er waren polonaises zo lang als we nog nooit hebben gezien.

Zondagochtend was de tijdrit over 5 kilometer. Hieraan hebben al onze zes wielrenners deelgenomen. Ook hier werden prijzen gewonnen. Rick haalde hierbij brons in zijn klasse.  Casper en Jasper haalden wederom goud en zilver in hun klasse. In de middag werden de ritten in lijn gehouden. Eveline, Rick, Jasper en Casper kwamen uit op de 10 kilometer, terwijl Eric en Lucas de vijfentwintig kilometer reden. Rick completeerde zijn medailleverzameling met een zilveren medaille en ook Eveline had zilver.

In een grote ceremonie op de wielerbaan werden aan het eind van de middag alle kampioenen van die dag gehuldigd door Hennie Kuiper samen met andere lokale Oldenzaalse prominenten.

Het was een goed georganiseerd en geweldig mooi festijn. Over twee jaar gaan we weer. Dan is het in Breda en Tilburg.

Ivo Blom, Nelly van der Does en Niek de Goeje

Begeleiders bij de Special Olympics

Nieuwe prijzen aan de bar

De afgelopen jaren heeft Swift de prijzen voor de bar niet verhoogd.  We waren dus al toe aan een aanpassing van de prijzen. Maar de huidige extra prijsstijging waarmee de horeca te maken heeft maakt dat we dit niet langer kunnen uitstellen. Dit betekent dat de prijzen per 1 augustus met gemiddeld 10 % worden verhoogd. Maar we blijven goedkoop!  Kopje koffie kost straks 1.40,  fris 1.80, een biertje 1.90.

Namens de barcommissie

Willem Smid