LRTV Swift

Van de voorzitter

Deze nieuwsbrief, de laatste van het jaar, betreft met name info over de nieuwe clubkleding. Ingegaan wordt op de pasavond en op hoe besteld kan worden. Nieuw is dat fietsen in clubkleding de norm wordt binnen Swift. We mogen trots zijn lid te zijn van de Leidse Ren-en Toervereniging Swift. En dat laten we blijken door in clubkleding te fietsen. Voor de prijs hoeven we het niet te laten.

De nieuwe fietskleding ziet er super mooi en strak uit. Een reden om met ingang van het nieuwe (toer)seizoen in clubkleding te rijden. Omdat de prijs van de kleding nooit een excuus mag zijn worden er kledingpakketten voor minimale prijzen aangeboden. Laten we het nog mooier maken  op en rond de Leidse wegen.

Een andere reden is dat we netjes moeten omgaan met onze nieuwe hoofdsponsor, Rabobank Leiden Katwijk. Het is terecht als zij verwachten dat ieder clublid in clubkleding rijdt.

2017 was een goed jaar voor Swift. Uit het jaarverslag dat op de komende ledenvergadering aandacht krijgt, zal dat blijken. Mooi is de samenwerking met Fietsmaatjes. We zijn blij met onze nieuwe hoofdsponsor Rabobank Leiden Katwijk. Ook meldt de sponsorcommissie dat er bestaande en nieuwe sponsors gevonden zijn. Dat zal binnenkort blijken uit banners en doeken rond het clubhuis.

In en om het clubhuis is/wordt een en ander verbeterd. De uitbreiding en nieuwe fietsenstalling is al zo gewoon. De bestrating om het clubhuis ziet er strak uit. Binnenkort begint de aanpassing van de bar en de keuken. De bouwcommissie heeft er hard aangetrokken. We zijn ze daar dankbaar voor.

Tijdens het wielercafé op 11 januari zal de nieuwjaarstoost worden uitgebracht op 2018. Ik wens jullie alvast een goed uiteinde en heel gezond, goed en gelukkig nieuwjaar met ontzettend veel fietsplezier.

7 december 2017 bestelavond nieuwe kleding

Op donderdag 7 december 2017 is er in het clubhuis een pas en bestelavond. Het is van 18.00 tot 21.00. Het gaat om kleding met het nieuwe design. Ter kennismaking is er een scherp geprijsd pakket met een broek en een shirt voor €60,-. Dit aanbod is eenmalig. Voor informatie kun je terecht op de pagina van de kledingcommissie.

Tomas Kopecký pakt zilver op EK veldrijden

Swift-junior Tomas Kopecky is op 5 november 2017 knap tweede geworden in het Europees kampioenschap veldrijden. Uitkomend voor de Tsjechische nationale ploeg reed hij in Tabor een thuiswedstrijd. Maar hij kreeg de zilveren medaille niet cadeau. Meer lezen?

Pauwels Sauzen-Vastgoedservice (site van de ploeg waar Tomas normaliter voor rijdt)

Getrainde wielrenners (M) gezocht

Jeugdwielrennen 2017

Op 18 maart werd de Joop Zoetemelk Classic georganiseerd. Waar ik vorig jaar schreef dat er steeds meer jeugdleden aan mee doen, bleek wel aan het aantal aanmeldingen. Totaal deden er 40 jeugdleden met ouders aan mee.
Ook dit jaar weer de klassieke foto met Joop Zoetemelk. Alleen stond er nu nog een groot oudwielrenner bij en dat was Hennie Kuiper.

Dit seizoen hebben we met veel nieuwe en jonge renners deelgenomen aan wedstrijden in de buurt en door het hele land!
Zoals altijd begint het seizoen in maart met de SWABO wedstrijden en wordt gevolgd door de MWW of de KNWU kwalificatiewedstrijden voor het NK.
Het NK was op 3 juni in Amersfoort, daar mochten 8 Swifters starten. De organiserende vereniging had een een zeer zwaar rondje bedacht met een lange klim en finisch bovenop de Amersfoortse Berg. Dat het zwaar was bleek wel doordat er renners/rensters die normaal voorin meedoen nu zelfs uit het peloton moesten lossen. Iedereen deed zijn best om een zo mooi mogelijke uitslag te rijden. Dit resulteerde in weer een paar top tien plaatsen. Ook hadden sommige pech door een schakelprobleem bergop of doordat ze in de drukte niet op een goede positie kwamen waardoor een goede uitslag niet meer mogelijk was. Maar alles bij elkaar heeft iedereen goed zijn best gedaan en Swift laten zien op NK.
Bij de MWW wedstrijden hebben de Swifters zich veelvuldig vooraan laten zien en dicteerden zij sommige wedstrijden. Meerdere rijders zijn zelfs gepromoveerd naar een hogere caterogie en zullen het waarschijnlijk volgend jaar gaan proberen bij de wedstrijden met een licentie.

Podium MWW wedstrijd Cat. 5 Arckel.

Het waren weer veel mooie en spannende wedstrijden vol dynamiek en drama, maar ook vol euforie en verrassingen. Kortom we hebben genoten van onze Swift jeugd in alle categorieën en op alle niveaus.
Voor de kinderen die elke week trouw de trainingen bezoeken, maar nog geen wedstrijden rijden, zijn de Swabo en MWW wedstrijden ideaal om aan mee te doen. De wedstrijden zijn dicht bij huis en misschien schuilt er wel een Tom Dumoulin of een Chantal Blaak in deze renners/rensters.
Op donderdag 27 september was de laatste training van het jaar. Hier wilden wij samen met de kinderen een feestje van maken, want wij kunnen weer terug kijken op een mooi seizoen.
Er was gevraagd of iedereen wat lekkers mee wilden nemen, hier was goed gehoor aan geven. Voor de training werd er steeds meer lekkers op de bar neer gezet en die stond dan ook helemaal vol. Maar voordat we hier aan zouden beginnen, moest er toch nog één keer getraind worden. Hier hebben we een leuke gezellige training van gemaakt en op het eind afscheid genomen van de jongens Cat. 7 die naar de nieuwelingen gaan. Maar ook hebben we Ton Droog bedankt voor de afgelopen jaren die hij heeft geholpen bij de trainingen maar ook zijn vrouw Yvonne die hielp bij de kleding- en jeugdcommissie. Nu zijn zoon door gaat naar de nieuwelingen gaat hij hier mee stoppen. Maar hij heeft gezegd dat hij nog bij de jeugdwedstrijden als speaker wil komen optreden. Bij het afscheid hadden alle jeugdleden zich opgesteld voor de kombocht waar de de jongens van Cat. 7 en Ton tussendoor fietsten. Het was een mooi gezicht om zoveel jeugdleden te zien die zo afscheid namen van de jongens.

Maar toen was het ook wel tijd om naar binnen te gaan om van al het lekkers te gaan proeven. Dit mocht na mijn bedankje aan alle jeugdleden voor hun enthousiasme op de trainingen maar ook in de wedstrijden.
Bij de laatste training heb ik nog wat doelstellingen van de renners verteld die zij in het begin van het seizoen hadden opgeschreven:

• Minimaal een keer podium halen
• In het peloton mee kunnen rijden
• De wedstrijd uitrijden
• Mee kunnen sprinten om de winst
• Lekker trainen en beter worden
• Tijdrit winnen van Tom Dumoulin

Het is dan heel leuk om te merken dat veel van die doelstellingen gehaald zijn! Ook voor Swift reden om trots te zijn op deze renners en rensters. Maar ook op alle ouders en grootouders die hielpen bij de wedstrijdorganisatie en de verloting. Maar ook voor het halen en brengen naar de wedstrijden en trainingen of het helpen om de fiets op orde te houden.
Naast de vele wedstrijden zijn we ook op kamp geweest. Bij de jeugdronde was er een verloting en konden de toeschouwers wat lekkers kopen wat door de kinderen en ouders gebakken was. Hierbij was door de vrijwillegers best veel opgehaald waardoor er besloten was dat we dit jaar ook maar weer op kamp moesten gaan. Dus vertokken we op vrijdag 23 juni met 30 kinderen en 6 begeleiders richting Vierhouten. Dezelfde locatie als vorig jaar. Daar aangekomen was er voor de rijouders en de kinderen eerst nog wat lekkers en iets te drinken. Daarna zijn de slaapplaatsen in de tenten verdeeld en konden we beginnen aan het avondspel. Dit hebben we gespeeld totdat het te donker werd in het bos. De rest van de avond was iedereen vrij om te doen waar ze zin in hadden. Sommige gingen lekker chillen in de tent en andere deden nog een spelletje. Rond één uur werd het stil en probeerde iedereen te gaan slapen. Sommigen in de tent en anderen op het matras buiten onder het luifel. Ook was er nog één die het ging proberen in een bolderkar waar hij te groot voor was.
De volgende ochtend zouden wij een mooie tocht gaan maken op de racefiets door de omgeving. Alleen werkten de weergoden niet hellemaal mee deze dag. Het was gaan regenen en dat bleef het doen tot ver in de middag. Toen is er besloten dat het fietsen niet door zou gaan op de zaterdag. Dat was voor sommige aanleiding om hun zwembroek aan te doen en te gaan zwemmen in het meertje. Alle spellen die mee waren, werden tevoorschijn gehaald en iedereen was lekker bezig. Sommigen hebben die middag nog leren schaken van Sylvia. Aan het einde van de middag was het droog en hebben we de barbeceu aan gezet om de hongerige magen te vullen. In de avond zijn we weer het bos ingegaan voor het washandjes spel. Hierbij moest je in het bos op verschillende plaatsen bij een leider een streep verf op je wang laten zetten. Dan moest je door het bos naar een vak gaan zonder getikt te worden. Daar werd gekeken hoeveel strepen verf je had en dat was per streep een punt, met een washandje werd de verf eraf gehaald en kon je nieuwe streepjes opgaan halen. Omdat er verschillende kleuren verf waren zag iedereen er gekleurd uit aan het einde van het spel. Bijna iedereen vond het niet nodig om zich te douchen want het viel best mee. Op het kampterrein is het kampvuur nog aangegaan en kwamen de marshmallows tevoorschijn. Langzaamaan werd het steeds stiller en kon de leiding ook gaan slapen.


De zondagochtend was het gelukkig droog en konden we na het ontbijt toch met zijn allen gaan fietsen. De hele groep werd in drie groepen verdeeld die allemaal een verschillende afstand reden. Na de middag was iedereen weer terug en stond de lunch klaar. Hierna begon de zoektocht naar zijn eigen spullen in de tenten. Zo kwam er een eind aan een geslaagd jeugdkamp en werd het tijd om terug te gaan naar Swift.
Met zo`n 40 kinderen een weekend lang genieten van sport en spel en wielrenvriendschappen!

 

 

 

 

 

 

 

Zeker een van de hoogte punten voor het jeugdwielrennen en voor de onderlinge verbondenheid met de vereniging. Ook hier waren veel ouders in de weer om er een bijzonder weekend van te maken.
Dit jaar werd er voor het eerst een klassement opgesteld voor een Zuidhollandskampioenschap. Na het NK werden de renners uitgedaagd om vooral wedstrijden te rijden in ons eigen district. Men kon zowel individueel als voor de vereniging punten verdienen en hierbij is Swift 5e geworden.
Naast al deze activiteiten zijn er ook nog clubkampioenschappen geweest. Gewoon op het parcours van Swift met Pasen en het tijdrijden in september.
Op 1 oktober deden er veel jeugdleden mee met de Taptoe in Leiden. De groep lijkt elk jaar steeds groter worden. Voordat we naar de start zouden gaan, hebben we eerst in de kantine patat en frikandellen van Riet gegeten. Veel fietsen waren versierd met lichtjes, op sommige fietsen zaten complete kerstboomverlichtingen. Vorig jaar hadden we namens Swift zelfs de 3e Joppenszprijs gewonnen daardoor mochten wij als derde vereniging starten. Iedereen had goed zijn best gedaan want ook dit jaar heeft Swift de derde prijs gewonnen. Dit heeft niet alleen de jeugd voor elkaar gekregen, ook het aangepast wielrennen en de overige leden dee meededen.

Dan rest mij nu nog iedereen te bedanken die op welke mannier dan ook heeft bijgedrage aan het jeugdseizoen 2017.

Voor meer persoonlijke verslagen en uitgebreidere informatie over onze activiteiten hebben we een jeugdpagina op Facebook. Op de verenigingswebsite staat algemene informatie onder het kopje Jeugdwielrennen.

 

Joop Zoetemelk Classic – zaterdag 17 maart 2018

Het seizoen zit er voor de meeste Swift-activiteiten zo’n beetje op. Maar NIET voor de Joop Zoetemelk Classic!
Wij zijn net weer begonnen om ook van de 12e editie een succes te maken.
Zaterdag 17 maart 2018 hopen we dus weer 5000 – vijfduizend !!- rijders te verwelkomen in ons eigen Swift-clubhuis en de daarmee verbonden tent.

We hebben het altijd over de enige, echte voorjaarsklassieker. In Nederland tenminste, want in Italië schijnt tussen Milaan en San Remo ook een klassieker plaats te vinden op die zaterdag. Maar zij hebben slechts 200 deelnemers en wij vele duizenden.

Dat leidt tot een aantal vragen. Op een paar daarvan wil ik graag nader ingaan:
1. Is die Joop Zoetemelk Classic voor Swift van belang?
2. Is dat nou makkelijk, die organisatie?
3. Zijn er vrijwilligers nodig om een en ander goed te laten verlopen?
4. Wat zal er in 2018 anders zijn dan anders?

1. Ja! Om een aantal redenen. Een club hoort zijn succesvolle renners te eren, zeker wanneer die renner de grootste Nederlandse wielrenner aller tijden is. “Logisch toch?” zou de grootste voetballer aller tijden zeggen. Het zet de club op de kaart. In de krant, bij de bestuurders, bij de stad en bij de omgeving. We trekken door de Classic nieuwe leden aan en slagen er elk jaar weer in met een positief saldo te eindigen. Als je naar de drukte aan de bar kijkt op de derde zaterdag van maart, kun je je daar wat bij voorstellen.

2. Makkelijk – nee dat niet, maar het is wel te doen. Door tijdig te beginnen (we hebben al twee vergaderingen gehad, routes zijn al gereden, contacten met gemeenten en sponsoren al gelegd) en door de inzet van een paar hele trouwe en hardwerkende mensen.

3. Vrijwilligers? Ja, zult u zeggen: ‘jij hebt het altijd over vrijwilligers!’ Dat klopt. Want zonder vrijwilligers zijn we niks en kunnen we niks. We moeten het met elkaar doen. Vele handen maken licht werk en meedoen met een evenement als de Joop Zoetemelk Classic geeft een verrijking aan je leven. Je leert nieuwe mensen kennen en hoort en ziet van alles wat je nog niet wist. Vrijwilligers zijn er in alle soorten en maten. Sommigen staan op een lijst en weten al weken van tevoren waar ze aan toe zijn, anderen lopen na afloop in de tent en denken spontaan ‘hé, ze zijn tafels aan het inklappen, laat ik vragen of ik kan helpen’. Of ze bieden hulp aan op andere plekken, zetten een vuilnisbak recht of .. of … Dus wil je ook helpen, aarzel dan niet je op te geven als vrijwilliger!

4. We willen Joop meer in het zonnetje zetten en de vrijwilligers daar meer bij betrekken. Aan de uitwerking van dat streven wordt inmiddels gewerkt.

Ook dit jaar zal er een instructieavond plaats vinden en zal er na afloop van de Classic een feestje voor de vrijwilligers worden georganiseerd.
En ook dit jaar wordt een ieder uitgenodigd om mee te doen, als vrijwilliger, als deelnemer of als aandrager van ideeën, suggesties of commentaar.

Leve Swift, Leve Joop Zoetemelk, Leve de Joop Zoetemelk Classic en Leve alle Vrijwilligers!

Met wielergroet,

Anton Dalhuijsen
Voorzitter stuurgroep Joop Zoetemelk Classic 2018

De honderd collen, deel 3

Op 7 juni 2017 stapten wij in de auto om af te reizen naar Frankrijk voor het derde en laatste deel van onze 100 collentocht.
Dat laatste deel zou ruim 1400 kilometer met een totaal hoogteverschil van 26.820 meter gaan beslaan en lopen van Carcassone naar Rumilly, iets westelijk van Annecy. Je rijdt dan door onder andere de Cevennen, de Drome met de Mont Ventoux, de Gorges du Verdon en over alle meer en minder bekende alpencols.
We stalden de auto in Valence, ten zuiden van Lyon. De dag erna eerst met fiets en al de trein in naar Carcassonne. Vroeg in de middag trapten we de eerste kilometers weg van de 90 die we die dag nog moesten gaan. Het was een licht stijgend traject met vijf wat forsere klimmetjes.
De temperatuur van boven de dertig graden was meer dan mediterraan, althans voor deze tijd van het jaar. Op de één na laatste (de Col de St. Colombe) kwam ik iets achter Harrie boven. Hij zat even uit te puffen op een stapel boomstammen. Goed idee om even te stoppen, maar ik kon niet tijdig uit mijn pedaal komen en viel dus. Het was geen zware val, want zo’n beetje uit stilstand. Ik had wel meteen een halve tennisbal onder mijn knie, maar verder leek er weinig aan de hand. Toen ik wilde wegrijden, kon ik echter geen kant op. De derailleur was volledig ontzet. Wat een doemscenario op zo’n eerste dag. Wiel eruit, derailleur een beetje recht zetten, maar echt fietsen was er niet meer bij. Dalen gaat gelukkig grotendeels vanzelf. In het aan de voet van de col gelegen St. Pons vond Harrie wonder boven wonder een fietsenmaker, een rommelig zaakje met van alles en nog wat.
Het was al redelijk eind van de middag maar de man begreep dat het een noodgeval was en begon wat te poetsen aan het frame en zei vervolgens dat hij het niet kon herstellen. Na veel vijven en zessen kreeg de beste man het sublieme idee het frame iets bij te buigen en kon hij ook de beschadigde “pad” weer bevestigen.
Op de eerste klimmeters van de laatste col van die dag bleek dat de derailleur redelijk werkte met af en toe een hapering. Er was mee te leven. Na wat zoeken en via een onverwacht supersteil landweggetje bereikten we al in de avond ons overnachtingsadres, een Nederlands echtpaar, aangesloten bij “Vrienden op de fiets”. Gelukkig hadden ze het eten voor ons warm gehouden.
De volgende morgen blaatten de schapen ons wakker. We zouden gewoon doorgaan. Alles werkte; de kettingspanning draaiden we nog wat bij.
Er wachtte ons een dagetappe van 140 kilometer met een te overbruggen hoogteverschil van 1700 meters. Langs mooie wegen en met wederom temperaturen van dik boven de 30 graden liep alles voorspoedig.
Het traject eindigde met een forse afdaling die Harrie iets eerder inzette dan ik. Ik kwam beneden bij het hotel aan maar geen Harrie te bekennen. Bij de receptie zei men dat ik de eerste was, vreemd. De vorige dag was ook gebleken dat we allebei met onze telefoons problemen hadden en elkaar niet konden bereiken. Bellen ging dus niet. Het was een leuk hotel met een aangenaam terras, dus ik besloot daar maar neer te strijken. Het duurde en duurde, dus uiteindelijk toch maar op zoek naar Harrie. Op een gegeven moment zag ik hem aan komen sjezen. Hij had een hele tijd op mij staan te wachten ergens in die afdaling en we hadden elkaar in het voorbijgaan niet gezien. Tsja.
Het traject van Aveze naar Lasalle, onze volgende overnachtingsplaats, was 120 kilometer met een hoogteverschil van 2700 meter. Op dit traject stond ook de beroemde Mont Aigoual uit het boek “De renner” van Tim Krabbe op het menu. Vanuit het laagste punt 1300 hoogtemeters via diverse tussencols. De Mont Aigoual zelf is uiteindelijk maar een helling van 300 meter hoog. Op dat laatste stuk opeens een bord met “route barré”. Een eind verderop was een grote kermis gaande waar we ons langzaam een weg doorheen konden banen. De klim naar de top was verder niet al te lastig.
Maar ook deze dag had weer een bijzonder einde. We arriveerden redelijk op tijd ter plekke, maar konden ons overnachtingsadres absoluut niet vinden. We gingen op basis van onze gps-info diverse mountainbike-paden in die steeds niets opleverden of eindigden bij verlaten huizen. Uiteindelijk, ver buiten Lasalle, kregen we werkbare informatie en kwamen we via een stenig en zandig pad met vage richting aanwijzingen aan bij een riante villa met prachtig terras. Alles gereed voor een goede maaltijd.
Vervolgens op naar Bedoin, aan de voet van de Ventoux. Een rit van 146 kilometer met relatief weinig hoogtemeters en met de oversteek van de Rhone, het laagste punt van de hele 100-collentocht. Door de wijngaarden van Chateau Neuf du Pape en de Beaumes de Venises verder. Op die route ook de enige bijzondere vogel op onze rit dit jaar, de Scharrelaar, op een telefoondraad langs de weg, heel mooi.
Bedoin is een soort fietskermis, een druk en gezellig stadje. Nadat we ons hadden geïnstalleerd in het hotel, kwam Harrie met de mededeling dat hij zijn telefoon kwijt was, totaal onvindbaar. Vervelend en lastig voor de communicatie. Onhelder waar dat ding was verdwenen.
Vroeg op voor de Ventoux, een maandag maar ook al zo vroeg in de ochtend, de nodige lotgenoten. Al te snel ging het niet, maar we zijn in goede orde boven gekomen.
Naar Maulecene voor de laatste 98 kilometer naar Simiane la Rotonde. Het was wederom een zeer warme dag, zodat het heuvelende middagtraject met enkele kleinere colletjes een redelijk slopende gebeurtenis werd. Gelukkig waren de laatste kilometers dalend vanaf de top van de Col de l’Homme Mort, een beetje symbolische naam op dat moment. Dit keer hadden we snel in de smiezen waar we ongeveer moesten zijn, een aardig eind buiten het dorp. Het was een soort paardenhouderij, waar we de wat norse boodschap kregen dat we niet hadden gereserveerd en er geen kamer beschikbaar was. Gelukkig hadden we geboekt via booking.com zodat de eigenaar snel van zijn ongelijk overtuigd kon worden. We kregen een goede kamer.
Gezellig gegeten met andere gasten en de norse man ontdooide langzaam ook wat. Hij bleek een fokker van racepaarden op een gebied van meer dan 134 hectare, in Frankrijk ongetwijfeld een goede business. Goed geslapen, ontbeten en wederom een probleempje. Er kon niet met een betaalkaart betaald worden en we hadden niet genoeg los geld. Geldautomaten waren binnen fietsbare afstand niet aanwezig. Via het thuisfront hebben we het gelukkig kunnen regelen en werden we “vrijgelaten”.

Het begon meteen te stijgen. We reden zoals gebruikelijk ieder ons eigen tempo en na verloop van tijd arriveerde ik boven op de tweede helling voor die dag, een helling die in het routebeschrijving de aanduiding extra lastig had. We hadden de afspraak altijd bovenop een top op elkaar te wachten. Dus daar stond ik in de vroege, nog koele ochtend. Ik kwam tijdens het wachten tot de ontdekking dat ik mijn telefoon in de consternatie omtrent de betaling vermoedelijk had laten liggen bij de paardenfokker. Een passerende Belgische fietser kwam met de mededeling geen andere fietsers te hebben gezien, dus terug maar. Ook nu weer reden we elkaar tegemoet. We besloten terug te gaan om mijn telefoon te halen. Helemaal zonder communicatiemiddelen was al te riskant. Terug bij de boerderij was het hek dicht. Tot onze vreugde lag de telefoon daar op ons te wachten.
Terug betekende natuurlijk ook drie extra klimmetjes en de nodige extra kilometers en het was inmiddels al over tienen. Dit was in zoverre niet bijzonder vervelend omdat we de dag ervoor al hadden besloten deze lange etappe vanwege de hitte in te korten en het routeschema aan te passen met een dag extra. Dit laatste betekende ook dat al onze reeds geboekte overnachtingen moesten worden opgeschoven of zelfs moesten gewijzigd. Het thuisfront heeft deze uitdaging vrouwmoedig op zich genomen. We eindigden die dag in Manosque. De te voren geboekte verderop gelegen overnachtingsplaats werd geannuleerd.
Na een goede nachtrust volgden de dag daarop de Gorges du Verdon. Daar was het al redelijk druk met toeristenverkeer, al dan niet op motoren. Na 1100 hoogtemeters te hebben verteerd en onze gebruikelijk lunch, verder richting Entrevaux waar we een hotel hadden kunnen boeken. Opeens een klap, mijn fiets stond stil, nog net op tijd uit de pedalen en daar sta je dan midden op de weg in de Zuid-Franse-middaghitte. Harrie lag voor. Het was evident dat dit keer redding en improvisatie niet mogelijk was. De derailleur was compleet afgebroken en zat zo’n beetje boven mijn achterwiel. Bagage van fietst gehaald, schaduwplek opgezocht en een tegemoet komende auto aangehouden. Engelsen, die meteen begrepen wat er aan de hand was en die onmiddellijk zonder enig probleem omkeerden om Harrie te waarschuwen. Met veel moeite konden we de fiets enigszins rijdend krijgen, maar dan wel zonder derailleur en dus met vast verzet. Het was in werkelijkheid overigens een meer een autonoom schakelende automaat geworden. Bij toeval zaten we niet angstwekkend ver van het eerder geannuleerde overnachtingsadres, een luxe-oord met zwembad en al in Trigance, een dorpje van niks in the middle of nowhere.
In alle rust kwamen we daar tot de conclusie dat ons slechts restte de tocht af te breken. De fiets lag zwaar in de kreukels met afgebroken derailleur, onbetrouwbare pad en een slag in het 10-spaaksachterwiel. Fietsenmakers waren er natuurlijk in geen velden of wegen.
De volgende dag op naar huis. Einde oefening.
Na de teleurstelling, frustratie en kwaadheid te hebben verwerkt, rees natuurlijk de vraag hoe verder. Volgend jaar of de tocht dit jaar toch nog afmaken. De taxichauffeur die ons naar het station van Les Arcs-Draguignan had vervoerd, had allerlei verhalen over de zomerdrukte op de smalle wegen. Dus zeker niet in de zomer, maar volgend jaar was wel erg ver weg en de vorm was goed. De keus viel dus op eind september/begin oktober. Gelukkig keek Harrie redelijk op het laatst op de website van de 100-collentocht. Het bleek dat het allerminst zeker zou zijn dat een aantal alpencollen in die periode nog open of berijdbaar zou zijn.
Het is uitgedraaid op week medio augustus. We moesten de route weer oppakken vanaf Trigance. Hetzelfde recept als voor de maand juni was het makkelijkst. Dus auto parkeren in Valence, met de trein naar Les–Arcs-Draguignan en vandaar diezelfde dag nog een korte etappe naar de route. Fietsend naarTrigance zou ongeveer 60 kilometer extra vergen met een hoogteverschil van 600 meter vanaf zo’n beetje Middellandse zee-niveau. Trigance ligt zodanig dat we dan een deeltje van het officiële parkoers van de tocht op en neer zouden moeten rijden, een stukje dat redelijk vlak was zonder benoemde colletjes. We mochten de route weer oppakken in het iets verder op de route gelegen Jabron.
Op het allerlaatst bleek dat we met de geplande vertrekdag ons fietsschema niet zouden kunnen realiseren. De treinen zouden die dag minder vroeg rijden vanwege Maria-hemelvaart, een Franse feestdag. De routeplanning moest dus overhoop. We hebben dat opgelost door als eerste etappe de korte als laatste geplande etappe van Thones naar Rumilly te rijden. Vanuit dat stadje hebben we vervolgens de trein naar Draguignan gepakt.
Met de auto dus naar Thones in plaats van naar Valence. Toen we redelijk vroeg in de buurt van Thones kwamen, leek het een leuk idee daar het eerste stuk van de etappe naar Rumilly te verkennen. Het ging dan vooral om twee als zeer steil aangeduide cotes, de Cote de Lanfon en de Cote de Nanoir.
Dat hadden we beter niet kunnen doen. Zeer smalle onoverzichtelijke weggetjes met forse hellingspercentages, waar we met de auto in een steile smalle bocht zelfs zo’n beetje klem kwamen te zitten tussen tegemoet en achterop komend verkeer. Het leidde tot een slapeloze nacht bij mij en een wat gespannen vertrek.
Wonder boven wonder namen we de volgende dag de hellinkjes met de fiets zonder al te veel moeite, een wellicht gunstig voorteken voor een voorspoedig vervolg.
De dag erna kwamen we onze eerste serieuze Alpencol tegen, de Col de Couillole, ongeveer 1350 meter omhoog. Voor die col moesten we door de Gorges du Cinans met de nodige risico’s op lekke banden door scherpe steentjes op de paadjes om de autotunnels te kunnen ontwijken. Wel een mooi traject overigens.
Zowel die steentjes als de col leverden echter geen grote problemen op. De temperatuur was niet storend, lekker zonnetje, weinig wind en zo die er was, achter.
De dag daarna stonden de Col de la Bonnette en de Col de Vars op het programma. De eerste vormt samen met de Iseran (beide toppen boven de 2700 meter) het dak van de tocht. Het was een 20 kilometer lange, maar vrij regelmatige klim. De col vormt niet de top van de Bonnette. In ieder geval de gps-track van de route verplichtte niet om ook echt naar die top toe te rijden. Harrie kon het echter niet laten om daar toch even naartoe te sprinten teneinde zich daar te laten vereeuwigen.
De Col de Vars is een vervelend bergje maar ook hier hadden we alle omstandigheden mee.
De dagen erna vormden de bekende en al eerder gereden cols, de Izoard, Lauteret en Galibier, de hoofdmoot, alle ”ängstgegners” van mij, gelet op ervaringen in het verleden. Een zware dag dus, met voor mij vooral de lange maar niet zo steile Lauteret als meest lastige hobbel. We kwamen net voor een forse regenpartij aan in St. Michel de Maurienne waar we die avond een hotel hadden. Het bleek een volledig dood plaatsje, waar slechts één snackbar wat eenvoudig voedsel voor ons had.
Wij moesten door. Een prachtige volgende dag wachtte ons met de Iseran als hoogtepunt en een besneeuwde Mont Blanc op de achtergrond. Op de top van de Iseran heerste een ijskoude wind. Jasjes aan en voor de afdaling zelfs de handschoenen. Volle vaart met de hand aan de remmen naar het warme dal beneden. Overigens is die dag ook gebleken dat je met de routebeschrijving en twee gps-apparaten op je stuur behoorlijk van een route kunt afraken, op zich ook wel weer een aardig gegeven.
De laatste dag volgde met 4 collen met aflopend aantal hoogte meters. De Cormet de Roselend met meer dan 1100 hoogtemeters was mede daardoor de lastigste, maar alle drie de overige mochten er ook zijn. De Col de la Croix Fry, was de laatste die ons restte met als slot 12 gratis kilometers dalend naar de auto in Thones.
Missie voltooid.
Slot
Het is jammerlijk al fietsend het verval van het Franse platteland en vele stadjes en dorpjes te aanschouwen. Op sommige deel moet je echt attent zijn op fouragemogelijkheden en ook cafe’s zijn buiten de steden schaars gezaaid. Af en toe lijkt het erop of hotels en winkels enkele dagen tevoren voorgoed zijn gesloten, triest. Dit doet niet af aan over het geheel genomen prachtige, rustige en ontzettend afwisselende fietsland met overwegend goede wegen.
Al de drie jaren hebben we veel geluk gehad, met weer, gezondheid en verkeer. Dit laatste jaar, in de zomer, was het verkeer op de toeristische delen op een aantal plaatsen soms redelijk hinderlijk aanwezig met vooral storend veel motoren. Tot echt gevaarlijke situaties heeft dit niet geleid.
De enkele lekke bandjes en de serieuze pech dit jaar zinken echter totaal in het niets bij de fraaie route, alles wat je beleefd en iedereen die je tegen komt en het gezamenlijk fietsplezier.

De tocht is een aanrader en een uitdaging.

Met dank aan Harrie Tuinhof en mede namens hem,
job penning

 

Swifttoer winterprogramma 2017-2018

Bij Swift kun je altijd terecht. Niks zomerstop, winterstop, schoolvakantiestop, feestdagenstop of pensioenstop. Dat is meer iets voor een hockeyclub of zo. Maar bij ons gaan we op de fiets het hele jaar door, tenzij er sneeuw en ijs ligt op de weg. En dan nog, hebben de we de uitwijk op de MTB naar het veld of anders binnen doorzweten op de turbo. Dus hoezo sluitingsrit en einde van het seizoen? Zojuist is het nieuwe winterseizoen van begonnen!
Swift heeft daarom voor u in de maanden november 2017 tot en met februari 2018 de volgende wekelijkse toeractiviteiten op het programma staan:
• Op zaterdagmiddag om 13.00 uur, vertrek vanaf het clubhuis voor de groepstraining op de weg met een afstand van circa 85 km in een gematigd duurtempo 33-34 km/u. We rijden een vaste ronde door de polder richting Waddinxveen, Gouda, Alphen, Leimuiden, Hoogmade en terug. Bedoeld voor renners, Speedtoerders en alle andere ervaren clubleden die graag sportief willen overwinteren.
• Op zondagmorgen om 9.30 uur, vertrek vanaf het clubhuis voor de recreatieve wintertoertocht van circa 60 km in 1 of 2 groepen met een tempo van 27 à 30 km/u. Meestal gaat het richting Noordwijkerhout door de duinen met een koffiestop halverwege. Maar variaties hierop zijn ook mogelijk, op verzoek en/of afhankelijk van de omstandigheden.
• Op dinsdagochtend om 10.00 uur, vertrek vanaf het clubhuis met de Krasse Knarren. Zij rijden wekelijks een ander rondje van circa 60 km, verdeeld in drie groepen met een verschillend tempo van ongeveer 24, 27 en 30 km/u. Wie zich hiervoor aanmeldt, wordt via de mailing op de hoogte gehouden van het programma.
•  De recreantengroep fietst in het winterseizoen iedere dinsdag onder de deskundige leiding van Elly van Goozen en Jeanne Spruit. Het zijn ritten van ongeveer 30 km met halverwege een koffiestop. De start is om 10.00 in het clubgebouw. Als het weer door sneeuw of gladheid te slecht is om te fietsen wordt de tocht per email bericht afgelast. Het winterseizoen loopt van 7 november tot en met 27 februari.
• In de maand februari op de zondagen 4/11/18/25 om 9.00 uur, vertrekt weer de roemruchte clubtraining van 90 km linksom rond de Haarlemmermeer. De eerste maal houden we de hele groep bijeen in een geneutraliseerd tempo. De drie hierop volgende keren gaat het in gesloten peloton gecontroleerd tot aan Buitenkaag. Daarna wordt het tempo voor iedereen vrijgegeven. Maar let wel, zonder brokken te maken!
Voor alle activiteiten geldt dat het clubhuis een half uur voor aanvang opengaat en de koffie voor u klaarstaat. Iedereen die aan deze activiteiten deelneemt, wordt geacht zelf in staat te zijn een lekke band te kunnen verhelpen. Maar in beginsel wordt er wel op elkaar gewacht (of op en neer gereden om niet af te koelen) totdat we weer gezamenlijk verder kunnen rijden.
Tot slot het belangrijkste: de veiligheid staat voorop! We rijden ook ’s winters op de openbare weg, samen met andere weggebruikers en in niet altijd even gemakkelijke omstandigheden. Dus wees hiervan bewust, we zijn en blijven verantwoordelijk voor onszelf én voor elkaar.

Namens de toercommissie, Leo en Henk

Swift Ladies

Na het grote succes van de eerste Ladies Ride op 18 mei jl. hebben we nog een aantal activiteiten georganiseerd.
Op de eerste zondag van de maand was er een Ladies Sunday en op 9 september gaf Paul Zwanenburg een fietstraining .
Tenslotte hebben we op 29 oktober het seizoen afgesloten met een Ladies Only Ride.

Wij zijn alweer druk met het maken van plannen voor de komende winter.
Op woensdag 24 januari 2018 verzorgt Hans Neuteboom een sleutelavond. Ook willen wij een valtraining organiseren in februari 2018. Hiernaast willen wij de mogelijkheden bekijken om met de dames de JZC te rijden.

We zijn een echte commissie geworden waar we trots op zijn. Samen met een aantal enthousiaste Swift dames willen wij het wielrennen toegankelijk, laagdrempelig en gezellig maken voor alle dames die graag samen fietsen.

Hoe bereiken wij de dames?
Wij hebben een emailbestand waar we iedereen op de hoogte houden van onze activiteiten.
We gebruiken een Whats app groep om de laatste herinneringen te sturen of fietsafspraken te maken . Deze is niet bedoeld om te chatten daar is de groep te groot voor.
Op de Swiftwebsite en op facebook plaatsen wij ook wat berichten. Op de website is dit nu nog onder ‘Nieuws’ maar we hopen binnenkort een eigen plek te hebben.

Hoe bereiken de dames ons?
Via het emailadres: email hidden; JavaScript is required

 

En wie zijn wij?
Gwen van der Ven, Meike Vermaase en Patricia van Velsen maar wij kunnen dit niet doen zonder de hulp van de enthousiaste Swift Ladies , Inge(2), Sandra, Erna, Ellen en Marienelle.

Voel je je aangesproken en wil jij je ook inzetten voor het damesfietsen, je bent van harte welkom!
Wil je ook in ons bestand en/of in de Whats app groep, stuur dan een email.

Swabo-veldritcompetitie 2017-2018

Zondag 15 oktober start wederom de Swabo-veldritcompetitie op de Bult in Leiden. Tot het laatste weekend van januari wordt er wekelijks gestreden op de crossparkoersen van RTV Bollenstreek, WV Avanti en LRTV Swift. Start is om 10:00 en inschrijven is mogelijk tot 9:45. De wedstrijdkalender en het reglement vindt u hier.

Gezocht: mannelijke getrainde wielrenners, 18-50 jaar oud

Onderzoek van de Hogeschool Leiden/Generade en o.a. Vrije Universiteit Amsterdam Doel van dit onderzoek is te bepalen hoe de activiteit van genen bij gezonde mensen verandert door training. Hiervoor worden voorafgaand aan, na één maand training, twee maanden training en na afloop van een drie maanden durend trainingsschema inspanningstesten en bloedmonsters (veneus) afgenomen (locatie VU Amsterdam). Hiervoor zijn wij op zoek naar getrainde (VO2max ≥ 55 ml/kg/min), mannelijke wielrenners. Zie de flyer voor meer details.

Flyer mannelijke wielrenners gezocht